Men krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Het is een leuze die naast povere tegelwijsheid ook dienst leek te doen als lijfspreuk tijdens de creatie van ‘Hunt For The Future’, de nieuwste telg in de discografie van Creaturenomics. Getuigen daarvan zijn opener en vooruitgeschoven single ‘Frank Sinatra Eating Collard Greens’ en het heerlijke ‘Pet A Piranha’. Het zijn krachtige statements: de tracks zijn tekenend voor een artiest die bulkt van vertrouwen in eigen kunnen. Dat hoeft niet te verbazen als je weet dat op zijn cv ronkende collabs met grootheden als wijlen MF Doom en Armand Hammer pronken.
Naast brokken ervaring kan Creaturenomics op ‘Hunt For The Future’ terugvallen op de kunde van Nederlander Jasper Starkenburg, die opereert onder het pseudoniem van El Pres Beats. Skyline Rev sprak met de producer uit de lage landen over hun bijzondere samenwerking én zijn solowerk.
New York, New York
In 2007 steekt Starkenburg de oceaan over, gewapend met een mixtape en de nodige bravoure. Hij tracht zijn materiaal zo goed mogelijk te verspreiden en zoveel mogelijk contacten te leggen. Met succes: op de vlucht terug naar Nederland kan de producer uit Leeuwarden uitkijken naar een resem nieuwe samenwerkingen. Sommigen daarvan – zoals die met Creature – houden na meer dan een decennium nog steeds stand. “Een jaar later heb ik dan – vrij onverwacht – ook nog een tour voor hem georganiseerd in Nederland. Terug in New York heb ik dan in 2011 de release party van mijn EP ‘Glenwood Hostel’ georganiseerd op één van de feesten van Creature, waar ik opgetreden heb met onder andere Starvin B. Het jaar daarop is Creature zelf nog eens naar Nederland gekomen.”
Hun samenwerking is een bijzonder dialectisch proces: “Het begint meestal met de beats die ik naar hem opstuur. Vervolgens stuurt hij me dan weer de vocals op en kan het zijn dat ik de drums weer wil aanpassen: alle rappers hebben immers hun eigen frequentiebereik en meestal speel ik daar wel op in.”
Hunt For The Future
Naast rapper is Creature ook frontman van hardcoreformatie Rebelmatic, waarmee hij de shows de afgelopen jaren in ijltempo opstapelt. De pandemie maakte daar – het gekende verhaal – abrupt een einde aan. Met plots een zee van tijd ontdekt hij nog een reeks beats van Starkenburg en al snel gaat de bal terug aan het rollen.
“Het werd al vrij snel duidelijk dat er een hele EP uit zou komen.” Het resultaat, ‘Hunt For The Future’, wordt op 18 maart op de wereld losgelaten. Het zijn zes tracks die samen een coherent geheel vormen. “We hebben dat cinematografische bewust opgezocht. We hebben het geluid van soundtracks van oude films terug tot leven proberen wekken. Dat hoor je bijvoorbeeld aan de dramatische strings. Er zijn ook heel wat soundbits bij die door Creature zelf zijn aangeleverd.”
Na meer dan tien jaar zit er dus nog geen roest op de samenwerking. “Er is nog genoeg materiaal voor een nieuwe EP, daar hebben we ook al over gepraat. Dat zal vermoedelijk wel niet meer voor dit jaar zijn.”
Comfortabel in de schaduw
“Ik vind het niet erg om op de achtergrond actief te zijn. Voor mij is het fijner om met rappers samen te werken die dan zelf op de voorgrond treden. Dat is iets wat veel producers hebben, denk ik.”
Desondanks staan op het palmares van El Pres Beats inmiddels ook wel een aantal soloplaten te pronken.
Na zijn terugkeer uit New York duurt het niet lang voor hij het Europese vasteland weer achter zich laat. Uiteindelijk komt hij in die andere metropool terecht: Londen. Hier komt hij in contact met de mensen achter het gerenommeerde Rob Soul Recordings. Zij doen hem uiteindelijk een aanbod dat culmineert in ‘Fly Dutchman’, dat in 2014 zijn intrede mag maken in het rijke repertoire van het label.
In 2020 gooit Starkenburg het over een andere boeg: Londen wordt – tijdelijk – ingeruild voor India. Het resultaat van die reis is het bijzondere ‘Tala Tape’. Het is mijlenver verwijderd van de funk en jazz die ‘Fly Dutchman’ typeert. El Pres Beats grist gezwind uit tal van Bollywoodsamples. “Op ‘Tala Tape’ hoor je puur platen uit India die ik gesampled heb. Dat klinkt natuurlijk heel wat anders dan ‘Fly Dutchman’. Rob Soul Records staat toch vooral bekend om house, met veel soulsamples. Het kader is dus anders, maar de methode is wel hetzelfde.”
De blik vooruit
Met de release van ‘Hunt For The Future’ om de hoek kan de blik ook weer ruimer. De opvolger daarvan staat nog in de stijgers, maar ook live zijn er perspectieven. “Daar hebben Creature en ik al over gepraat. In het verleden heb ik ook al getracht om live zoveel mogelijk zelf te creëren, en dat zou ook in de insteek zijn van die shows. Live zélf de beats op het podium in elkaar zetten, met Creature die daar dan over rapt.” Ook solo zijn er pistes: “Ooit zal ik nog wel eens een beattape uitbrengen. Ik heb immers nog heel wat materiaal liggen, maar ik moet het nog wel wat op orde brengen. Tegenwoordig ben ik ook veel bezig met oude samplers: daarmee wil ik live ook aan de slag, maar ik weet nog niet precies wat. Vermoedelijk dan in m’n eentje een beatshow.” Tot die tijd houdt ‘Hunt for the Future’ ons wel bezig.